Jornada continuada a Educació Primària




Casalet durant la Jornada Intensiva 2018










La proposta que des del temps de migdia us presentem per aquesta jornada intensiva és la de fer una Macro-Gimcana amb una gran varietat de proves i activitats i que sigui totalment transversal a nivell educatiu, és a dir, que englobi diferents àmbits, no només amb activitats en el terreny físic, sinó també mental i emocional, per tal que els infants siguin capaços de treballar diverses capacitats contemplades també dins del projecte d’escola. El rerefons principal que pretén aquesta macro activitat és el de treballar una sèrie de valors hem volgut posar en valor aquest curs, durant el temps de migdia. Alguns d’ells, queden reflectits en els objectius que més avall s’exposen.

Introducció de la proposta:
La idea, un cop sapiguem tot el conjunt de nens/es que participaran de la jornada intensiva, és fer grups mixtes, pel que a l’edat dels infants es refereix. Tots els grups, el nombre d’infants dels quals anirà en funció del global de participants, estaran compostos per nens/es des de primer fins a sisè i la intenció és que cadascú aporti el seu granet de sorra en cada prova o activitat. Com aquestes seran de naturalesa variable, cada infant podrà escollir en quina prova se sent més protagonista i creu que pot destacar més segons les seves capacitats i qualitats.
Cada un dels 12 grups, d’entre 7 i 9 nens/es aproximadament, comptarà amb una cartolina plastificada on apareixerà el llistat de totes les proves de la gimcana en l’ordre que cada grup en concret les farà. A cada prova que realitzin se’ls posarà un gomet verd o vermell al costat, en funció de si l’han superada amb èxit (verd) o no (vermell).
Per tal d’afegir un plus de motivació, creiem que l’al·licient competitiu hi ha de ser, malgrat sigui de manera difuminada i no com a element principal. Al ser tants grups, cada dia competiran contra companys i equips diferents si bé és cert que és possible que en alguna prova/activitat repeteixin contrincants.

Objectius de la proposta:
-          Treballar la cohesió de grup entre els diferents cursos.
-          Adaptar la proposta, a través de les activitats, a les diferents edats dels infants.
-          Posar les qualitats individuals al servei del grup per competir cada activitat/prova.
-          Gaudir a través d’una proposta amb tipologia d’activitats variades.
-          Fomentar el treball en equip i la cooperació.
-          Utilitzar l’element competitiu com a mitjà i no com a objectiu de la jornada.

 Planning gràfic de la jornada intensiva: (descrit en paraules clau):

Dilluns 4
Dimarts 5
Dimecres 6
Dijous 7
Divendres 8

Preparació
Ruc/Graella
Voley/Corda
Acro/Cançó
Dilluns 11
Dimarts 12
Dimecres 13
Dijous 14
Divendres 15
Lacasitos
Mosaic
Slime
Teatret
Coreo(preparació)
Dilluns 18
Dimarts 19
Dimecres 20
Dijous 21
Divendres 22
Bitlles/Fulards
Xancla/3ratlla
Furor
Coreo(representació)
Jocs d’aigua
*Planning tipus d’un dels 12 grups (l’ordre de les proves els dies que se’n fan dues, canvia en funció del grup.)

Distribució i organització dels espais/monitors:
En funció de les activitats utilitzarem uns espais o uns altres. Els espais seran, principalment: la pista, l’aula de primer, el gimnàs i el bosquet.  
Com són molts nens/es i els espais bastant limitats, els dies que es fan dues proves o activitats, dividirem els 12 grups en tres espais de tal manera que a cada espai  hi participin 4 grups simultàniament. Com que som 6 monitors a Primària, hi hauran 2 monitors per espai amb un total de 30/35 infants aproximadament.
La segona setmana, els tres últims dies de la tercera, i el primer dia de la jornada intensiva, tots els grups faran les mateixes activitats i mirarem de distribuir-nos pels espais comentats anteriorment.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS:

Activitats de la primera setmana:
-          Preparació:
El primer dia direm com queden confeccionats els grups i un cop dividits en equips, se’ls donarà una cartolina gran perquè busquin un nom pel grup, dibuixin el seu propi emblema o escut i s’inventin un crit de guerra original.
-          Enganxar la cua al ruc (Ruc):
En un tros de paper craft hi haurà dibuixat un ruc sense cua. Un dels membres de cada equip, amb els ulls tapats, ha de fer cas a les indicacions dels companys per intentar enganxar la cua tant a prop del cul com pugui (hi haurà un punt de referència dibuixat i qui s’apropi més serà el guanyador) . Cada vegada que un dels grups enganxi la cua es farà amb permanent una marca just on l’han enganxada, per després poder saber quin és el grup que més a prop s’ha quedat del punt de referència. L’obstacle principal, però, és que cada grup només pot donar un màxim de tres indicacions abans de dir-li al company que enganxi la cua. Exemple: tres passes endavant(1a. indicació) / Una mica a l’esquerra(2a. indicació)/ Un altre pas endavant(3a. indicació). Ja pots enganxar la cua.  El grup que més a prop del punt de referència deixi la cua s’endurà el gomet verd.
-          El joc de les graelles (Graella):
Cada grup té una graella en blanc en un punt concret de l’espai on es juga. Ha d’anar fins un altre punt habilitat en l’espai de joc, on hi ha exactament la mateixa graella però amb diverses imatges dibuixades. L’objectiu és desplaçar-se d’un punt a l’altre, memoritzar les imatges i el lloc concret on està cadascuna i tornar a la graella originària per dibuixar les imatges de la manera tant realista i detallista com es pugui. Com és un joc en equip, la intenció és que cadascú memoritzi una o dos o buscar estratègies perquè entre tots les dibuixin en un temps determinat. L’equip vencedor serà qui més imatges aconsegueixi dibuixar i de manera més realista.
-          Voley amb teles (Voley):
És com un partit de voleibol, però enlloc de jugar amb les mans i braços, tots els membres de cada equip agafen una tela gran per intentar tornar la pilota a l’altre camp de manera col·laborativa. Es poden fer partits a 11 punts.
-          Passar a algú per sobre la corda (Corda):
Dos matalassos l’un al costat de l’altre i una corda enmig a una alçada aproximada d’entre 1,5 i 2 metres. En el mínim temps possible, ja que és una prova cronometrada, tot l’equip ha d’aconseguir passar a un dels membres de l’equip per sobre la corda sense que aquest la toqui en cap moment. La manera com fer-ho anirà a càrrec de cada grup sempre i quan es compleixi l’objectiu. 2 intents per cada grup.
-          Acroesport (Acro):
Fer figures humanes. Cada grup tindrà un foli amb varies figures humanes il·lustrades. Cada una d’aquestes figures estarà numerada. Quan el monitor digui un número els infants hauran d’intentar representar aquella figura per grups de manera exacta i en el mínim temps possible. L’equip que més figures aconsegueixi representar correctament abans que la resta serà el vencedor.
-          Toca-toca:
Per grups, se’ls posarà objectes diferents a dins d’una caixa de toca-toca que tenim. A tots els membres d’un mateix grup se’ls posarà el mateix objecte/cosa i després de que tots/es ho toquin sense poder mirar que és, hauran de posar-ho en comú per esbrinar que és el que han tocat. Es faran diferents rondes i la dificultat a l’hora d’esbrinar que és, anirà augmentant. L’equip vencedor serà aquell que més objectes, posant-los en comú entre tots els membres del grup, aconsegueixi esbrinar.

Activitats de la segona setmana:

Aquesta setmana, els 12 grups faran el mateix dia la mateixa activitat i els alumnes d’infantil s’incorporaran amb els grans i faran exactament les mateixes activitats formant part dels grups ja fets.
-          Experiment amb lacasitos (Lacasitos):
L’experiment que a continuació us presentem consisteix en posar aigua calenta a sobre de lacasitos per tal que el colorant que contenen s’escampin per sobre de la superfície sense mesclar-se els colors entre ells. Per tal d’afegir l’al·licient competitiu, donarem a cada grup un foli amb un seguit de banderes de diferents països, ells hauran de posar els lacasitos a consciencia per tal que el colorant s’escampin emulant els colors de cada bandera. El grup que millor aconsegueixi reproduir tots els colors de cada bandera serà el vencedor.
-          Mosaic:
Per grups, se’ls donarà una cartolina gran per una banda, i cartolines, papers de colors, i paper de seda per l’altra. Se’ls donarà només dues premisses: que en el mosaic que hauran de crear, apareguin components de la naturalesa i persones humanes. Tindran aproximadament quaranta cinc minuts per crear el seu propi mosaic. A l’hora de determinar qui serà el vencedor de la prova es valoraran els següents ítems i es votarà el guanyador per jurat.
-          La originalitat
-          El fet que hagin utilitzat o no, tot el material que se’ls proporcioni
-          Que es compleixi amb les premisses que s’han donat.
         Fabricar Slime (Slime):
Experiment que agrada molt als nens i que ja el vam fer amb èxit aquest any. L’Slime és un element de textura mocosa i bastant llefiscosa que està bastant de moda i que és fàcil de fer amb materials senzills de trobar i que per descomptat no són perillosos. Hi ha varies maneres de fer-ho, en funció del material del que disposem ho farem d’una manera o altra, però la idea seria ensenyar als nens amb quins materials i de quines maneres es pot fabricar aquesta substància. És la única prova on no hi haurà l’element competitiu.
-          Teatret:
Per grups, se’ls donarà uns quinze o vint minuts per preparar una posada en escena que hauran de representar col·lectivament i on tots/es els components del grup hauran de participar d’alguna manera. Se’ls pot donar premisses bàsiques sobre elements i personatges que poden aparèixer en la representació. Es valorarà que apareguin aquestes premisses que s’han donat i la originalitat de la història.
-          Coreografia (Coreo):
Hauran d’escollir una cançó i muntar una petita coreografia on tots els membres del grup hi participin. El dia d’aquesta setmana que fem aquesta activitat, serà només per preparar-la i assajar-la, a la tercera setmana farem la representació de totes les coreografies. 

Activitats de la tercera setmana: 
(sense els alumnes d’infantil. Únicament el dia de la representació de la coreografia)
-          Bitlles catalanes (Bitlles):
Les bitlles catalanes són molt semblants a les que coneixem, però les tradicionals són de fusta i una mica més altes que les habituals. A diferència de les bitlles comuns, no s’utilitza una bola pesada per tombar-les, sinó una bitlla més petita. Com que no disposem d’aquest material, utilitzarem ampolles de plàstic de litre i mig omplertes d’aigua emulant les bitlles i una ampolla petita (de 0,5l) com a bitlla per tombar la resta. Es contaran les bitlles que cadascun tomba i s’aniran sumant. Es poden fer dues rondes o tres en funció del temps que tinguem. L’equip que més bitlles aconsegueixi tombar sumant les que cada membre tomba, serà el vencedor.
-          Fulards:
El joc dels fulards consisteix en posar diferents cordes al terra les unes paral·leles amb les altres i a una distància prou curta d’inici. La idea és que tots els nens/es dels diferents grups que competeixen a la vegada, les vagin saltant amb la única premissa de posar només un peu entre corda i corda. Quan tots els nens/es que participin hagin passat, s’amplia una mica més la distància entre les cordes de tal manera que cada cop serà més difícil fer una gambada que et permeti posar només un peu entre corda i corda. Els nens/es que no ho aconsegueixin aniran sent eliminats fins que només en quedi un. L’equip al que pertanyi aquest nen/a serà l’equip guanyador. 
-          Llançament de xancleta (Xancleta):
Per grups, cada un dels membres farà el llançament de xancleta. La tècnica d’aquest llançament no és senzilla. Es tracta de posar-se d’esquena a l’espai cap on es tira la xancleta i aquesta s’ha de fer passar per sota les cames. A cada llançament s’anirà marcant al terra amb guix, a quina distància ha aconseguit llançar-la cadascú. El grup del nen/a que més lluny aconsegueixi llançar-la, serà el vencedor.
-          3 en ratlla (3ratlla):
Es tracta del conegut joc, però en versió gegant. Es col·loquen nou cercles formant un quadrat i emulant els nou espais que té el 3 en ratlla. Com que participen quatre grups a la vegada, es faran dos taulells. Es donen tres armilles a cada equip. Unes armilles seran verdes i les de l’altre equip vermelles. Quan es dona l’ordre, un membre de cada equip surt corrent cap al taulell per posar l’armilla on ell/a vulgui, tornar i picar la mà del següent company perquè aquest pugui col·locar també l’armilla. Si un cop posades les tres armilles encara no s’ha aconseguit fer la ratlla, el quart component, ja sense armilla, surt cap al taulell per canviar l’ordre i assolir l’objectiu del joc. Es poden fer tres rondes i com que són grups molt nombrosos, la segona ronda es començarà amb el mateix ordre que s’ha acabat la primera, per tal que tots els components del grup puguin participar ja que una ronda no dona perquè tots els infants puguin jugar.
 Furor:
Era un conegut programa televisiu que feien fa bastants anys i en el qual una de les proves, que és la que farem, consistia en el següent: als participants se’ls donava una paraula i per grups havien d’aconseguir trobar i cantar tantes cançons com se sabessin amb aquella paraula. En el moment que ja no sabien més cançons que continguessin aquella paraula, anaven quedant eliminats. Es faran diferents rondes, amb paraules diferents  a cada ronda.
-          Jocs d’aigua (aigua):
L’últim dia el destinarem a fer diferents jocs d’aigua per poder acabar el curs ben remullats i refrescats. Aquesta activitat no s’inclourà dins de la Gimcana.

L’últim dia es dirà quin és el resultat i la classificació de la gimcana i es donarà un petit obsequi a tots els grups en funció de la seva posició, però també en funció de la dedicació i l’esforç realitzat.
ESPEREM PASSAR-NOS-HO D’ALLÒ MÉS BÉ!!!

Comentaris

Entrades populars