Inici del curs 2018/19

Continuïtat del projecte "Serveix-te tu mateix"

Us volem donar la benvinguda de nou al blog el temps de migdia. Estrenem el curs presentant les novetats d'un projecte que l'any passat ja vam començar a implementar. Es tracta del projecte "Serveix-te tu mateix".

Com sabeu, un dels objectius principals del temps de migdia, és el de fomentar l'autonomia dels infants, sobretot pel que fa a les tasques referents a l'estona del dinar. Ells/es ens expliquen que algunes d'aquestes tasques ja les duen a terme a casa i inclús alguns/es estan encantats de fer-les i responen molt bé amb aquest tipus de responsabilitats. 

Aquestes són les tasques que de manera rotatòria, duen a terme tots els infants que participen del servei de menjador :

Primària:

Parar la taula:


Dos alumnes de cada curs que setmanalment canvien, baixen deu minuts abans d'iniciar cada un dels dos torns de menjador, per parar la taula. El coordinador o des de cuina, informen als alumnes del nombre de nens/es que aquell dia dinen, per tal que puguin servir el nombre exacte de plats, gots, coberts i tovallons. Per altra banda, també omplen les gerres i col·loquen les paneres i les safates d'amida, una per cada taula de sis.


Recollir els plats del primer:

Per càrrecs que canvien diàriament, un encarregat de cada taula de sis, s'emporta els plats del primer plat. D'aquesta manera, els infants, un cop van acabant, fan una muntanya de plats al centre de la taula, deixant la resta d'orgànic que hagi pogut sobrar al plat de damunt.





Educació Infantil i Primària: 


Netejar els plats:


Un cop han acabat de dinar, els infants s'aixequen de la taula per anar a desar els estris al seu lloc. Això inclou netejar les sobres que hagin pogut quedar al plat. Per poder-ho fer, s'habilita un cubell d'orgànic (un per E.I. i un altre per Primària) amb varies espàtules penjades. D'aquesta manera els plats poden quedar sense sobres i llests perquè puguin netejar-los des de cuina.





Servir-se ells mateixos el menjar:


Tal i com ja vam començar a implementar amb èxit el curs passat, els infants (des de P3) es serveixen el menjar sols. Lògicament sempre comptem amb la supervisió dels monitors/es, encarregats de guiar l'aprenentatge dels infants. Les racions estan contades pels sis infants que componen cada taula, per tant han de ser capaços de racionar el menjar correctament. Sempre disposem de safates extres per si volen repetir.

En el cas de P3, cal estar bastant a sobre durant els primers dies sobretot. La premissa inicial és que ho facin ells, però sempre garantint totes les mesures de seguretat possibles. En el cas dels bols de líquids (purés, sopes, etc.), és la monitora qui va rotant el bol per la taula, facilitant-los la tasca i evitant que es puguin cremar. En el cas dels més menuts/des, molts cops és la mateixa monitora qui acompanya l'acció de l'infant a l'hora de servir-se el menjar al plat.


Netejar les taules:
Aquesta tasca sí que és una novetat dins del projecte de foment de l'autonomia dels infants que estem desenvolupant en el temps de migdia. Amb els més grans (4t., 5è. i 6è.) hem elaborat un sistema a partir del qual, cada dia són dos nens d'un curs diferent, qui netegen les taules dels tres cursos. D'aquesta manera, el dia que els toca, tenen menys temps d'esbarjo, però ja no els torna a tocar fins que ho han fet la resta d'infants.


Els infants han rebut de bon grat la realització d'aquestes tasques i l'assignació d'aquestes responsabilitats. Podem dir que la continuïtat i ampliació d'aquest projecte amb l'autonomia com a pal de paller, ha tingut una molt bona acollida, també en part perquè molts d'ells ja ho fan a casa.

A reveure!







Comentaris

Entrades populars