ESTRUCTURACIÓ DEL TEMPS DE MIGDIA:

1a. Part:

Com popularment es diu, mai és tard si la dita és bona. Avui iniciem el blog del temps de migdia i la primera publicació, per tal d'orientar-vos i saber com funcionem durant el temps de migdia, anirà destinada a explicar quines són les premisses i els objectius que pretenem assolir durant l'estona del dinar. 

Durant l'estona del dinar

El dinar el duem a terme en dos torns. El primer (de 13 a 14h) englova tots els cursos d'Educació Infantil (P3, P4 i P5) més Cicle Inicial (1r i 2n.) i el primer curs de Cicle Mitjà (3r.). En el segon torn (de 14 a 15h) dinen 4t. i Cicle Superior (5è. i 6è.). Deu minuts abans d'iniciar cada torn de menjador, dos encarregats, de manera rotativa setmanalment, baixen a parar la taula sabent prèviament el número de plats que han de posar. Aquesta informació se'ls facilita o des de cuina o bé el propi coordinador. Els encarregats/ades de parar taula s'esperen dins del menjador fins que arriba la resta del seu curs, és llavors quan seuen a taula. En el cas d'Infantil, la taula ja està parada i entren pel passadís, és a dir, per la porta principal del menjador. Primària accedeix al menjador per la sortida d'emergència que dóna al sorral. 

Un cop els nens/es arriben a taula, des de cuina ja han preparat el número de safates correpsonents a cada curs tant del primer com del segon plat. A cada taula de sis alumnes, (un total de tres taules aproximadament per curs) el monitor/a els posa una safata de primer i una de segon amb el número de racions contades. Aquesta és una manera de que els nens/es sapiguen racionar i compartir de manera equitativa el menjar per tal que les safates quedin buides i no sobri menjar. Si s'acaben tot el que se'ls posa al plat, que d'inici és el que ha de ser, tenen dret a repetir.

A mesura que van acabant el primer plat, fan una muntanya de plats al centre de cada taula posant totes les sobres al plat de damunt i un encarregat/ada, la tria del qual va a criteri de cada monitor/a, recull els plats netejant amb una espatula, dins la brossa d'orgànic, les sobres del plat de dalt. Quan acaben el segon plat, cada nen/a, s'encarrega de portar-lo, d'igual manera que el got i els coberts, i desar cada estri al lloc habilitat per tal que el personal de cuina pugui netejar-los. 

En el cas d'infantil, són les monitores qui recullen el primer plat dels nens/es, mentre que són ells/es mateixos qui s'encarreguen de portar el segon plat, netejar les sobres que puguin quedar, i desar cada estri al lloc habilitat, que en el seu cas és un carro col·locat davant del moble on hi han tants pots com coberts s'utilitzin aquell dia, i un departament per deixar els plats i els gots.  

L'objectiu principal que ens hem marcat aquest curs dins de l'estona del dinar, és fomentar l'autonomia dels infants fins al punt d'aconseguir que siguin ells/es mateixos qui es responsabilitzin de la seva pròpia alimentació. Seguint aquesta línia, hem anat implementant de forma progressiva, que siguin els propis infants qui es serveixin el menjar de les safates, des de P3 fins a sisè. Si bé és cert que P3 i P4 encara no han començat a servir-se els menjars líquids (sopa, puré, llenties...). Abans de Setmana Santa farem una prova per tal de començar ja a implementar-ho durant el tercer trimestre.

Un altre dels objectius que ens fixem i que poc a poc anem assolint a base d'insistència per part dels monitors i força de voluntat per part dels infants, és que no sobri menjar. Aquí la premissa principal és que tot el que els nens/es es posen al plat s'ha d'acabar, ja que són ells/es mateixos qui se'l serveixen.

Sempre hi han aliments o àpats en general, que agraden més o menys, però considerem que des del punt de vista educatiu, els infants han de tastar uns mínims, amb independència de si aquell àpat és més o menys del seu gust. Dins d'unes mesures prou flexibles, els nens/es han de servir-se sabent racionar el menjar de les safates, ja que a cada una venen tantes racions com nens/es hi han a la taula. Les racions sempre solen ser a la baixa, ja que d'aquesta manera garantim que no sobri menjar, tot i que després, lògicament, hi han safates destinades a repetir sempre i quan els infants s'hagin menjat correctament tant el primer com el segon plat.

Dins d'aquest procés d'aprenentatge i d'adquisició d'hàbits alimentaris, entren en joc una sèrie de valors que considerem primordials treballar, també dins del menjador, com la solidaritat i generositat amb els companys o l'altruisme.

Ens retrobem a la següent publicació del blog, on seguirem explicant quina és l'estructuració del temps de migdia pel que fa a l'estona d'esbarjo i quines són les activitats de lleure que proposem. 

A reveure!




Comentaris

Entrades populars